Bildkuppen projektion 2018
Bildbedömning gjord av Askersunds Fotoklubb

1pl ”Blues Brothers”  Stefan Zöller
Bra variation på bilderna som är intressanta var för sig men blir ännu bättre som helhet.
Motiven fyller ut bildformatet bra. Välgörande med svartvitt som lugnar ner motiven.

2pl ”Loke”  Stefan Zöller
Synd på den låga mittenbilden som drar ner helhetsintrycket.
Hade varit bra om man behållit höjden lika som de andra, längden kan variera utan att man störs med höjden gör att man reagerar (negativt).
Bra med olika vinklar på motivet. Den avslutande bilden är riktigt bra där man kan se lyckokänslan hos "passagerarna''
3 pl ”Varuautomat” Kjell-Åke Larsson
Klassisk kollektion där man går från helheten till detaljen.
Det är färgerna och nostalgikänslan som gör bilden.
Förvrängningen av perspektivet pga vidvinkel är att tänka på till nästa fototilfälle
4 pl ”Skräddare i London”  Ulf Arensberg
Bra variation på bilderna. de bildar en berättelse från miljön där skräddaren arbetar till färdigt plagg.
Lite minus for det utfrätta huvudet på dockan i sista bilden, men vi förstår svårigheten att få till det i spotens ljus.
5 pl ”Eldlopp”  Yvonne Garblad
Lite for lika bilder i en kollektion.
Bild l&2lite för mörka. Bild 3 är den som höjer sig över de andra.




Bildkuppen projektion 2017
Bildbedömning gjord av Mönlycke Fotoklubb





1/ ”Båstnäs”  Kjell-Åke Larsson
Ett motiv som väckte igenkännandets glädje hos flera närvarande. Och som då fick kommentaren ”ett av de mest sönderfotograferade ställena” .

Trots detta seglade den snabbt upp som en favorit. Vi gillade särskilt rytmen med olika utsnitt och ordningen på bilderna. Jämna bilder, bra ljus, skärpa och fin känsla.

Vilket är ett gott betyg från en plats där många i lokalen varit flera gånger och försökt fånga det hela.







2/ ”Nattliv” Göran Olofsson
Åkte upp och ner i prislistan det fanns flera för och emot här. Vann så småningom på sin samlade känsla av just Nattliv.

Jämnhet i bilderna och uttrycket.  Rytmen tilltalade och blicken i sista bilden bidrog starkt till en avslutande punkt med stark närvaro.






3/”Funball” Stefan Zöller

En tidig favorit. Låg länge på topp. Tappade på att det är likartat utsnitt på alla bilderna, många ville haft en bild med ”mer” boll för att få sammanhanget.

Andra (färre) tyckte tvärtom att det var en fördel. Att huvudet döljs på bild 1 och foten visas på bild tre gav högt betyg för rytm och berättande.







4/ ”Minne blott”  Stefan Zöller

Också favorit hos flera. Här tyckte många att bilderna kom i ”fel” ordning och därför föll den ner. Likaså att bild 1 och 3 var för ”lika” .

Bild 2 uppskattades mycket som enskild bild. Medans bild 3 kändes lite ”svagare” i sitt uttryck jämfört med de andra. Det upplevdes en lite obalans mellan bilderna.





5/ ”Paddlare”  Yvonne Garblad

Här gillade vi ljuset och början på storyn. Man ville haft en liten annan bild på nr 3 som skilt sig mer från nr 2 i avstånd till klippan och riktning på kajaken.

Nu är de för lika för att föra storyn framåt. 

Den allmänna känslan av vatten och frihet, friluftsliv, hav mm var stark och uppskattades.



Bildkuppen projektion 2016
Bildbedömning gjord av Fotoklubben Björken




 














1 Vatten: Stefan Zöller

 Spännande vinklar och fint ljus.
Fin teknik
där fotografen hanterat motljuset på ett bra sätt.

                     






2 Avtryckk: Stefan Zöller
En fin berättelse med känsla och spännande ljus.
Minus för olika
färgtemperatur i bilderna. 






3 Vackert Förfall: Göran Olofsson
Fina enskilda kompositioner och vackrafärger.
Saknar en tydlig kollektionskänsla.






4 Isbjörn: Yvonne Garblad

Gullig historia med gott slut.

Saknar skärpa i bild 1.





5 Festival: Kurt Persson

Färgsprakande och glädjefylld.

Bra närvaro.



Bildkuppen projektion 2015
Bildbedömning gjord av Astra Fotoklubb


1.TV: Stefan Zöller
Här är det fart och kamp, svettigt och lerigt. Kroppar huller om buller. Händelserikt och mycket att titta på. Här är avsikten att återge vedermödorna vid en plats (nätet) under loppet. De tre olika utsnitten av den här platsen förmedlar mer tillsammans än vad någon av de enskilda bilderna skulle göra. Trots allt det jobbiga känns ändå upplevelsen positiv , tack vare de klara och starka färgerna. Ett annat val av färgskala och färgmättnad hade antagligen förmedlat en annan känsla. Bra att ha fått fram de klara färgerna i ett besvärligt ljus. En kollektion som man kan titta på ett tag och upptäcka nya detaljer.

Det mest spännande i bild 2 är de deltagare som trillar ner från nätet. Tyvärr trillar de nästan också ur bilden. Om bildkompositionen i bild 2 hade fokusera på den nedre tredjedelen så hade kompositionen blivit än mer spännande. Även om de klara färgerna är viktiga för känslan i bilden, så är dem på gränsen till övermättade.

2.Tulpan: Göran Olofsson
Väl genomförd kollektion av ett rent och enkelt motiv. Här återger kollektionen tydligt en berättelse i tid och inte i rum. Blommans förgänglighet är det som är berättelsen. Vackra bilder var för sig som blir än starkare tillsammans. Väl genomtänkt och genomförd ljussättning, vilket resulterar i fina detaljer och valörer. Dessutom en fin enkel komposition.

Med tanke på att ljussättning och komposition verkar genomtänkt undrar man lite över det svagt blåa bakgrundsljuset i bild 1. Om det är medvetet val så kanske man även skulle ha låtit det förnimmas någonstans i de andra bilderna.


3.Kyrkor: Börje Rydén
Kyrkan är det gemensamma i kollektionen (som titeln avslöjar), men den varierande arkitekturen från olika epoker ger kontrast till motiven och bidrar till variationen i bilderna. En tight komposition av de strama geometriska former och strukturer som huskropparna och fasaderna bildar gör. Den genomgående dämpade färgskala i få murriga valörer förstärker också ett historiskt anslag. Undrar hur de skulle stått sig som svart/vita bilder?

Bild 2 kunde säkert ha valts från en mer passande bildvinkel. Nu dominerar en ganska ointressant himmel och dessutom störs det tidstypiska intrycket av en modern belysningsstolpe. Bilderna hade också vunnit på att vara lite skarpare.

4.Ravin: Yvonne Garblad
En spännande miljö med fantastiska strukturer i ravinväggarna som ljuset spelar så mjukt och fint över. Bra kompositionsval att inte lägga bildens fästpunkter i centrum utan låter klippväggarna dominera,
utan att förlora kontakten med ravinens botten.
Tyvärr är det så att den här typen av bilder, där fina strukturer är en viktig del av bildens estetik, kräver hög skärpa. Misstänker att det var lite mörkt nere i ravinen så vad vi ser är rörelseoskärpa. Tips - öka iso. Bättre med lite brus än en oskarp bild. Ett annat bildutsnitt, brännvidd, eller bildvinkel, hade tillfört en större variation till kollektionen och gett oss en bättre känsla av denna vackra plats.

5 GP: Stefan Zöller
Fin återgivning av fantastiska färger. Bilderna är skarpa och tekniskt väl genomförda. En tekniskt bra dokumentation av ett graffiti-konstverk.


Är det en tanke med inzoomning av detaljer i bild 1 o 3 som sen skjuter i höjden i bild 2 vid utzoomning och höjdförflyttning? Kredit för det konstnärliga går till den som målade graffitin.