Bildkuppen påsikt 2018
Bildbedömning av Kungsbacka Fotoklubb

På första plats: Jean Miro. Foto Stefan Zöller
Bra sammanhållen kollektion. Härliga färger, man blir glad av bilderna.


På andra plats: Vraket iÅsa.  Foto Göran Olofsson
Härliga färger, fina detaljer. Känns lite konstigt att ha översiktsbilden sist.
På tredje plats: Sedor.  Foto Stefan Zöller
Fin balans mellan dom tre utsnitten av skeppet med matroser.
Snyggt med toningen mentoningen itredje bilden något svagare än dom andra två.
På fjärde plats: Histoiriens vingslag.  Foto Yvonne Garblad
Här har fotografen tänkt till med den vackra bågen.
Tyvärr är färgerna i den första bilden helt annorlunda än de andra. Därför hänger kollektionen inte ihop riktigt

På femte plats: Gothia Towers.  Foto Ulf Arensberg
Gråtonerna är bra. Bild ett är konstnärlig och häftig. Bild två, där söker blicken sig till poolen
(även om den är oskarp) och stör helhetsintrycket eftersom statyn inte utmärker sig. Bild tre
är för tom på vänster sida, för mycket luft.

Bildkuppen påsikt 2017
Bildbedömning av Mönlycke Fotoklubb




1/ ”RÖKT” Stefan Zöller

Håller hög konstnärlig nivå.  Fin exponering och uttryck som håller ihop och genom hela kollektionen. 
Skapar en känsla snarare än en ren bildskildring.
Den är också den mest sammanhållna kollektionen med varierande utsnitt.

 





2/ ”Stångehuvud”  Kurt Persson
Färg och ton håller ihop denna kollektion. En klippfast kollektion vart tog personerna vägen? Den känns väl sammanhållen och tekniskt bra. 
Motivets enhetlighet skildrar miljön och och alla diagonalerna och linjerna skapa en bra komposition. Harmoni och sammanhållning.




3/ ”MUSIK”  Stefan Zöller
Fina porträtt och fin efterbehandling för att få en så sammanhållen gråskala. Diskussion om att det kunde varit mer kontrast från några.  
Det saknas lite känsla, man känner inte musiken tycker någon men här uppstod en diskussion. Bakgrunden diskuterades, en del vill ha mer oskärpa och några mer detaljer för at ge mer miljö.

Nu är det tre personer som porträtteras snarare än en musikalisk upplevelse. Den är för tyst.





4 ”Bilprovning”  Göran Olofsson

Vi får vad den heter. En trevlig vardagsstory. Väldigt fint ljus och bra exponering samt skärpa.
Kontakt skapas inte med personen på bilderna. Det gör att känslan inte kommer fram och närvaron brister lite.
Mer en avfotografering av en situation än att vi är starkt närvarande. Hur gick det?




5 ”Vårsurr”  Ulf Arensberg

Flera såg inte biet i första hand. Fokus ligger inte på biet på alla bilderna, nu ligger skärpan på blommorna.
  Det är storyn som räddar denna kollektion och en riktigt bra bild (nr 1).  Lite för mycket blomma och för lite bi.





Bildkuppen påsikt 2016
Bildbedömning av Fotoklubben Björken








     










                         1. Polarnatt: Yvonne Garblad                             
En mycket fin kollektion som på ett bra sätt förmedlar känslan. Bra teknik rakt igenom. Varje bild berikar kollektionen.
                  







    2. Glädje: Göran Olofsson.
En kollektion tagen direkt ur skolboken.
Förmedlar verkligen känslan på denna mycket speciella dag.
Någon tyckte att bild 2 borde ha varit under ringpåsättningen.
Bild nr.1 är en enskilt 
mycket bra bild.




3. Gamla båtar: Ulf Arensberg
Bra enskilda bilder och fina kopior men saknar kollektionskänslan.
Bilderna känns 
tagna på olika ställen vid olika tillfällen.

Kan fungera ändå men gör det inte här.

 
                                                                                               




4. Plattan:Stefan Zöller
En bra kollektion. Spännande med skuggorna.
   Fin grafiskkänsla och en bra berättelse.




                                       5. Förfall:  Kurt Persson                             
Man känner förfallet i näsan.



Bildkuppen påsikt 2015
Bildbedömning gjord av Astra Fotoklubb
1.Klocka: Stefan Zöller
Bilderna signalerar teknik, mekanik, offentlig miljö i en teknokratisk, kall steril framtid.
Bilderna tillsammans ger en starkare känsla av miljön an de enstaka bilderna. Raka skarpa linjer och former som bryts med den runda urtavlan. Får en att tänka på Fritz Lang's gamla film Metropolis. Men det finns ändå en lugn skönhet i bilderna som förstärks av en snäv färgskala med metalliska valörer. En estetiskt tilltalande kollektion. Ett klassiskt ur(!)val av bilder i en kollektion. Miljöbild kompletterat av detaljbilder. Vad gäller bildbehandling, skärpa, kontrast ljus, helt perfekt. Förutsätter att färgtonen är medvetet vald lite kylig.

Kompositionen är väldigt centrerad i alla bilderna. Kanske medvetet, men jag kan ändå undra hur det skulle se ut om man valt en mer kreativ komposition med urtavlans centrum placerad i andra dela av bilden. Speciellt för bild 3 som är lite väl lik bild 1. En annorlunda vinkel, komposition kunde kanske gett en extra knorr till bilden. Lite av en smaksak, men eftersom kollektionen förmedlar en känsla av precision och stringens kunde kanske kompositionen bildvinkeln valts annorlunda (mer regelstyrd) och urtavlan framifrån.

2.Ismås: Yvonne Garblad
Väldigt vackra bilder i sin enkelhet. Vackra valörer och strukturer i bakgrunden. Fint ljus, och det vita i fåglarna och snön kontrasterar vackert mot bakgrunden. De vita fåglarna kontrasterar fint mot den snäva färgskalan med valörer i bara blått. Svart passepartout är ett bra val för att förstärka kontrasterna. Kollektionen hålls väl samman av den gemensamma färgtonen och motivet.

Däremot är bild 1 och 3 väldigt lika och kollektionen hade vunnit på att någon av dessa hade fokuserat på någon annan del av miljön, eller samspelet mellan fåglarna. Vad händer när fågeln i bild två har landat?

3.Ljus i Stadsmiljö: Göran Olofsson
Stadsmiljö med människor, i starkt ljus, likartad färgskala och miljö håller ihop kollektionen. Skärpan finns där.

Ett större fokus på ljuset, som titeln anspelar på, hade uppnåtts om inte fotografen hade varit så angelägen om att trycka ihop kontrastomfånget. Ljus lever i samspel med mörker. Min personliga känsla är att dessa bilder varit minst en klass bättre utan den hårda bildbehandlingen (HDR effekt) och dessutom i svart/vitt. Svart/vitt foto är mycket mer förlåtande för höga kontraster.
4.Bilkyrkogård: Yvonne Garblad
Kollektionen hålls ihop av en konsekvent bildbehandling och miljön. En urblekt bakgrundston med utfrätta partier, kompletterat med selektiv kolorering av bildelar. Väcker nyfikenhet om varför fotografen har valt det här uttrycket.

Bildkvalitén är låg men frågan är om det är ett medvetet val. Avsiktligt Grunge-ifierad bild? Förutom bild 3 så känns komposition och bildvinklar inte så genomtänkta, t.ex stammarna i förgrunden av bild 1.
Det kundevarit värt att prova en blandning av lite lägre och lite högre bildvinklar för att få lite mer variation i kompositionen. Bilkyrkogård är ett ofta avbildat motiv och det är svårt att hitta något nytt sätt att angripa det på.

5-6.Människans Bäste Vän: Göran Olofsson
Hunden tydligt genomgående tema. Gillar speciellt bild 1 som är en fin bild som anspelar bra på titeln. Den lilla familjen med mannen, kvinnan, och deras hund, delar på en upplevelse utanför bilden. Kvinnan och hunden är fint inramade av den övriga mörkklädda folksamlingen.


Bild 2 och 3 speglar inte lika tydligt hunden som människans bästa vän. Undrar över avståndet mellan man och hund i bild 3, porträtteras gammal vänskap? Detta gör att kollektionen mer blir tre olika bilder med hund men det finns inget i övrigt som håller ihop kollektionen. Ett exempel där kollektionen inte ger något mervärde utöver de individuella bilderna.

5-6.Möte: Stefan Zöller
Bra tekniskt och varierat val av bildvinklar. Roliga motiv.

Problemet med den här typen av motiv är att innehållet och den konstnärliga kvalitén står statyernas skapare för. Om man vill avbilda andras konstverk så måste man tillföra något eget så att orginalverket inte är dominerande. Ett litet försök till detta skymtar i bild 1, men är inte tillräckligt. En liten teknisk invändning är att delar av statyerna är kapade av bildkanterna.