Bildkuppen påsikt 2018 Bildbedömning av Kungsbacka Fotoklubb |
||
På första
plats: Jean Miro. Foto Stefan Zöller Bra sammanhållen kollektion. Härliga färger, man blir glad av bilderna. |
||
På andra plats: Vraket iÅsa.
Foto Göran Olofsson
Härliga färger, fina detaljer. Känns lite konstigt att ha översiktsbilden sist. |
||
På tredje
plats: Sedor. Foto Stefan Zöller Fin balans mellan dom tre utsnitten av skeppet med matroser. Snyggt med toningen mentoningen itredje bilden något svagare än dom andra två. |
||
På fjärde
plats: Histoiriens vingslag. Foto Yvonne Garblad Här har fotografen tänkt till med den vackra bågen. Tyvärr är färgerna i den första bilden helt annorlunda än de andra. Därför hänger kollektionen inte ihop riktigt |
||
På femte plats: Gothia
Towers. Foto Ulf Arensberg Gråtonerna är bra. Bild ett är konstnärlig och häftig. Bild två, där söker blicken sig till poolen (även om den är oskarp) och stör helhetsintrycket eftersom statyn inte utmärker sig. Bild tre är för tom på vänster sida, för mycket luft. |
||
Bildkuppen påsikt 2017 Bildbedömning av Mönlycke Fotoklubb |
||
1/ ”RÖKT” Stefan Zöller Håller hög
konstnärlig nivå.
Fin exponering och uttryck som håller ihop och
genom hela kollektionen. |
||
2/ ”Stångehuvud” Kurt
Persson Färg och ton håller ihop denna kollektion. En klippfast kollektion vart tog personerna vägen? Den känns väl sammanhållen och tekniskt bra. Motivets enhetlighet skildrar miljön och och alla diagonalerna och linjerna skapa en bra komposition. Harmoni och sammanhållning. |
||
3/ ”MUSIK” Stefan Zöller
|
||
4 ”Bilprovning” Göran
Olofsson Vi får vad
den heter. En trevlig vardagsstory. Väldigt fint ljus
och bra exponering samt skärpa. |
||
5 ”Vårsurr” Ulf Arensberg Flera såg
inte biet i första hand. Fokus ligger inte på biet på
alla bilderna, nu ligger skärpan på blommorna. |
||
Bildkuppen påsikt 2016 Bildbedömning av Fotoklubben Björken |
||
|
||
1. Polarnatt:
Yvonne Garblad
En mycket fin kollektion som på ett bra sätt förmedlar känslan. Bra teknik rakt igenom. Varje bild berikar kollektionen. |
||
|
||
2. Glädje:
Göran Olofsson. En kollektion tagen direkt ur skolboken. Förmedlar verkligen känslan på denna mycket speciella dag. Någon tyckte att bild 2 borde ha varit under ringpåsättningen. Bild nr.1 är en enskilt mycket bra bild. |
||
3. Gamla båtar: Ulf
Arensberg Bra enskilda bilder och fina kopior men saknar kollektionskänslan. Bilderna känns tagna på olika ställen vid olika tillfällen. Kan fungera ändå men gör det inte här. |
||
|
||
|
||
4. Plattan:Stefan Zöller En bra kollektion. Spännande med skuggorna. Fin grafiskkänsla och en bra berättelse. |
||
5. Förfall: Kurt Persson
Man känner förfallet i näsan. |
||
Bildkuppen
påsikt 2015
Bildbedömning gjord av Astra Fotoklubb |
||
1.Klocka: Stefan Zöller
Bilderna signalerar teknik, mekanik, offentlig miljö i en teknokratisk, kall steril framtid. Bilderna tillsammans ger en starkare känsla av miljön an de enstaka bilderna. Raka skarpa linjer och former som bryts med den runda urtavlan. Får en att tänka på Fritz Lang's gamla film Metropolis. Men det finns ändå en lugn skönhet i bilderna som förstärks av en snäv färgskala med metalliska valörer. En estetiskt tilltalande kollektion. Ett klassiskt ur(!)val av bilder i en kollektion. Miljöbild kompletterat av detaljbilder. Vad gäller bildbehandling, skärpa, kontrast ljus, helt perfekt. Förutsätter att färgtonen är medvetet vald lite kylig. Kompositionen är väldigt centrerad i alla bilderna. Kanske medvetet, men jag kan ändå undra hur det skulle se ut om man valt en mer kreativ komposition med urtavlans centrum placerad i andra dela av bilden. Speciellt för bild 3 som är lite väl lik bild 1. En annorlunda vinkel, komposition kunde kanske gett en extra knorr till bilden. Lite av en smaksak, men eftersom kollektionen förmedlar en känsla av precision och stringens kunde kanske kompositionen bildvinkeln valts annorlunda (mer regelstyrd) och urtavlan framifrån. |
||
2.Ismås:
Yvonne Garblad |
||
3.Ljus
i Stadsmiljö: Göran Olofsson
Stadsmiljö med människor, i starkt ljus, likartad färgskala och miljö håller ihop kollektionen. Skärpan finns där. Ett större fokus på ljuset, som titeln anspelar på, hade uppnåtts om inte fotografen hade varit så angelägen om att trycka ihop kontrastomfånget. Ljus lever i samspel med mörker. Min personliga känsla är att dessa bilder varit minst en klass bättre utan den hårda bildbehandlingen (HDR effekt) och dessutom i svart/vitt. Svart/vitt foto är mycket mer förlåtande för höga kontraster. |
||
4.Bilkyrkogård:
Yvonne Garblad
Kollektionen hålls ihop av en konsekvent bildbehandling och miljön. En urblekt bakgrundston med utfrätta partier, kompletterat med selektiv kolorering av bildelar. Väcker nyfikenhet om varför fotografen har valt det här uttrycket. Bildkvalitén är låg men frågan är om det är ett medvetet val. Avsiktligt Grunge-ifierad bild? Förutom bild 3 så känns komposition och bildvinklar inte så genomtänkta, t.ex stammarna i förgrunden av bild 1. Det kundevarit värt att prova en blandning av lite lägre och lite högre bildvinklar för att få lite mer variation i kompositionen. Bilkyrkogård är ett ofta avbildat motiv och det är svårt att hitta något nytt sätt att angripa det på. |
||
5-6.Människans
Bäste Vän: Göran Olofsson |
||
5-6.Möte:
Stefan Zöller
Bra tekniskt och varierat val av bildvinklar. Roliga motiv. Problemet med den här typen av motiv är att innehållet och den konstnärliga kvalitén står statyernas skapare för. Om man vill avbilda andras konstverk så måste man tillföra något eget så att orginalverket inte är dominerande. Ett litet försök till detta skymtar i bild 1, men är inte tillräckligt. En liten teknisk invändning är att delar av statyerna är kapade av bildkanterna. |
||