Brokvarn utflykten 2012
Göteborgs Fotoklubbs vårutflykt 2012 ägde rum den
12 maj, och målet var Brokvarn utanför Öxabäck i Marks kommun.

Vi åkte i bilkaravan från Nordengården klockan 9 på morgonen och efter en mycket kort sightseeing i Öxabäcks samhälle, anlände vi till Brokvarn vid 10:30. Anders och Elisabeth Ekholm-Meurling som hade organiserat resan, önskade oss välkomna vid ankomsten.
En ättling till mannen som en gång i tiden lät bygga husen, guidade oss runt och den gamla kvarnen och sågverket blev flitigt dokumenterade både inuti, utanpå och underifrån.
När vi hade fotograferat oss mätta för stunden, var det dags att mätta våra magar. Värdparet serverade varm korv som avnjöts ute i det fria.
Efter maten kunde de som ville promenera en runda i den vackra naturen, eller stanna vid kvarnen och fotografera de tre broar, från tre olika tidsperioder, som gett kvarnen dess namn.
Vi som gick promenaden hittade många vackra motiv. Vi lyckades också undvika den krokodil man varnade oss för, och var nästan tillbaka vid kvarnen när det tyvärr började regna.
Som bekant finns det inget dåligt fotograferingsväder, utan bara dåliga fotograferingskläder, och vi lät inte vädret hindra oss från att ta det obligatoriska gruppfotot från utflykten. Alla motiv ihopträngda under det lilla taket över informationstavlan vid kvarnen, och kameran i skydd under en uppfälld bagagelucka till en bil. Allt går om man bara vill!
Lagom till hemfärden tittade solen fram. Då hade vi redan haft en riktigt trevlig dag och utflykt vid Brokvarn. Stort tack från oss som var med, till Anders och Elisabeth Ekholm-Meurling!
/Anders N
Foto: Elisabeth Ekholm-Meurling
Vi som deltog var: Janne, Britta, Göran, Anders N, Börje, Kurt , Stefan,Lena, Anders E-M och Elisabeth.
Det var två gäster med. Alexander och Johanna

Varbergs utflykten 2010

Några av medlemmar åkte den 4:e september ner till
Varbergs kommun för att berika sig med samhällets sevärdheter, Sven-Erik och Arne tog mot med ett varmt välkomande klubbens medlemmar

Väl nere på plats fanns också en annan aktivitet, ett lopp kallat Bockstensloppet som är för cyklister och är rätt välkänt kommande i kommunen och utan för gränserna i landet
Lena Zöller berättar om dagen.
- Vi tog oss en tur ner till Varberg för att hälsa på Varbergsborna. De som tog emot där nere var Sven–Erik och Arne, vi som åkte ner var Kurt, Leif, Göran med fru Viveca, Stefan och jag.
Vädret var strålande och stämningen var skön med människor och djur, de var också ett cykellopp som heter Bockstensloppet, så vi fick även se när alla dessa cyklister startade nedan för fästningen.
Efter detta promenerade vi till marknaden och titta och fotade lite, sen var det dags för lite lunch, Den intogs på ett ställe som heter Campus som ligger nere i hamnen. Maten var väldigt god och framför allt billig. Vilket alla studenter brukar återkomma till.
Göran och Viveca åkte hem efter lunchen det gjorde även Kurt och Leif. Vi som blev kvar åkte hem till Sven–Erik och hans hustru Gunilla och fikade. Där var det uppdukat med bullar och kakor samt en god tårta. Tyvärr blev det så få, men vi fick desto mer av tårtan, denna dag har varit underbar.
Vi får tacka Sven- Erik och Gunilla för en trevlig avslutning på dag,
Tack Sven-Erik för att du ställde upp och guidade oss idag, tack även till Arne för att du mötte upp oss på marknaden med din hustru.
Lena Zöller